Аналіз інвестиційного потенціалу організації

Вивчення показників інвестиційного потенціалу компанії

Інвестиційний потенціал організації – це сукупність якостей і показників організації, які свідчать про можливість успішного вкладення коштів у її розвиток та отримання у майбутньому відповідної віддачі у вигляді прибутків.

Поняття та фактори інвестиційного потенціалу організації

Нині розвиток економічної системи багато в чому забезпечується через формування та реалізацію інвестиційного потенціалу її первинних елементів – суб’єктів господарювання. Інвестиційний потенціал являє собою сукупне уявлення про можливості організації залучити та ефективно використовувати кошти та інше майно, що дозволить у майбутньому збільшити прибуток або принести інший корисний результат.

У той же час інвестиційний потенціал може розглядатися як сукупність інвестиційних ресурсів, використання яких є обов’язковою умовою для досягнення організацією інвестиційних та пов’язаних із ними цілей. Інвестиційними ресурсами є вкладені у певний проект кошти та цінності з метою подальшого отримання прибутку. Це, наприклад, кошти, цінні папери, основний капітал, витратний матеріал, робоча сила, інтелектуальна власність тощо.

Формування та реалізація інвестиційного потенціалу організації здійснюється під впливом наступних факторів:

  • виробничо-технологічні фактори – це рівень доступних технологій та технічних засобів, результативність їх використання у господарській діяльності;
  • інфраструктурні фактори – наявність та ступінь корисної дії об’єктів, які створюють умови для господарювання (дороги, трубопроводи води та газу, ЛЕП, соціальні об’єкти тощо);
  • ресурсні чинники – забезпеченість організації (або можливість отримати) матеріальними, трудовими, фінансовими, тимчасовими, інформаційними та іншими видами ресурсів;
  • нормативно-правові чинники – рівень законодавчих вимог до організації та рівень її дотримання норм чинних нормативно-правових актів;
  • інституційні чинники – наявність та ефективність сформованих у суспільстві механізмів взаємодії з іншими економічними суб’єктами, і навіть успішність їх застосування організацією.

Методика аналізу інвестиційного потенціалу організації

Методика аналізу інвестиційного потенціалу організації

Ефективне управління інвестиційним потенціалом організації вимагає від її керівників систематичного проведення аналізу на науковій основі. На даний момент можна говорити, що у господарській практиці організацій склалося два підходи до аналізу інвестиційного потенціалу організації.

Перший підхід називається детальним. Він полягає у виділенні в інвестиційному потенціалі організації кількох складових, які потім піддаються окремій оцінці на основі сукупності показників.

Другий підхід називається системним. У його основі лежить застосування методів інтегральної оцінки. Завдяки їм результати аналізу будуть узагальнені, що дозволить конкретній організації визначити основні стратегічні альтернативи інвестиційних рішень.

Аналіз інвестиційного потенціалу організації передбачає поділ на два взаємодоповнюючі підвиди. Йдеться про потенціал розвитку поточної діяльності (відноситься до теперішнього моменту часу) та про інноваційний потенціал (належить до майбутнього моменту часу).

Крім того, кожен із зазначених підвидів складається з чотирьох приватних потенціалів. Так, можна назвати:

  • виробничий потенціал – можливості організації придбати нову та модернізувати стару техніку, налаштувати їх результативну експлуатацію;
  • ринковий потенціал – можливості організації закріпитися на ринку, сформувати конкурентні переваги та грамотно скористатися ними;
  • фінансовий потенціал – можливості організації залучити додаткові фінансові ресурси (гроші, цінні папери та ін.) та ефективно розпорядитися ними;
  • людський потенціал – можливості організації залучити професіоналів в команду і забезпечити їх професійно-особистісний розвиток.

Таким чином, загальний інвестиційний потенціал організації дорівнюватиме сумі його окремих частин.

Здебільшого під час аналізу інвестиційного потенціалу організації використовують методику оцінки балами. Вона передбачає визначення кожному окремому показнику (відповідно до його абсолютного значення) певного бала, його коригування на коефіцієнт значущості (вагомості) та загальний підсумок балів.

Завдяки цьому з’являється можливість виділення конкретних рівнів інвестиційного потенціалу організації, її порівняння з конкурентами за аналогічним показником, щодо структурно-динамічного аналізу організації (визначення тенденцій, виявлення сильних і слабких сторін). Кожен окремий потенціал має бути оцінений через систему, що включає наступний перелік показників:

  • виробничий потенціал – знос основних фондів, фондовіддача, коефіцієнти оновлення та вибуття основних фондів тощо;
  • ринковий потенціал – інвестиційний клімат регіону, привабливість галузі, ступінь конкуренції у ній, розвиток інфраструктури тощо;
  • фінансовий потенціал – коефіцієнти ліквідності та рентабельності, структура активів тощо;
  • людський потенціал – продуктивність праці, плинність та професійний склад кадрів, статево-вікова структура, регіональний ринок праці тощо.

Застосування методики аналізу інвестиційного потенціалу організації зазвичай не має складнощів. Однак його результати є особливо цінною інформацією, яка обов’язково враховується при прийнятті рішень про стратегічний розвиток організації.


Автор: Гордієнко Павло

Бізнес-консультант. Інвестор в міжнародні холдинги, українські КІФи в сфері рітейлу. Має досвід керування інвестиційною командою, яка залучила більше 10 млн. долл за 3 роки.

Інвестиційний портал Invest2
Додати коментар